I denne bloggen ønsker vi å ta opp et tema som angår alle som har en nettside, nemlig hastigheten på nettsiden din!
Å lage en nettside med god kvalitet er noe alle vil, men hva betyr egentlig god kvalitet? La oss først prøve å definere ordet kvalitet. “Jo flere av brukernes forventninger du klarer å tilfredsstille, jo bedre vil du score på kvalitet hos denne brukeren”, er en definisjon som er grei å ha i bakhodet. Denne definisjonen gjør oss istand til å tenke utifra brukeren/kundens perspektiv. Hva er det egentlig brukeren av en nettside forventer når de kommer inn på din side?
Hva forventer kundene dine?
- Godt design og god funksjonalitet
- Enkel å bruke
- Optimalisert for mobil/nettbrett og desktop
- Hastigheten på nettsiden er rask
- Godt oppdatert og engasjerende innhold
- Tydelig kontaktinformasjon og lokasjon
- Tydelige “Call to action”
- Optimalisert for søk og sosiale medier
Vi ønsker i denne bloggen å fokusere på hastigheten til nettsiden. Når vi snakker om hastigheten på nettsiden så menes tiden webleseren din bruker på å laste opp nettsiden, og også tiden den bruker på å laste opp internt innhold (interne lenker).
Hvorfor er hastigheten på din nettside viktig?
Vi vil her liste opp noen punkter vi mener du bør ha i bakhodet når det gjelder hastigheten på din nettside:
- Hastigheten på nettside er det føreste inntrykket din bedrift gir på nett. Brukeren som kommer inn på nettsiden din første gangen vil foreta en vurdering av ditt nettsted/firma/profil. Laster nettsiden din raskt, så vil man også gi et profesjonelt og ryddig inntrykk til brukeren. Laster siden din tregt, så vil brukeren oppfatte det som uproft, og irriterende. Sansynligheten for at du mister kunden og får en “bounce” er høy.
- Vi forventer at det går raskt. Vi lever i en verden hvor mennesker er utålmodige, og ønsker at ting skal bli utført der og da. Som profesjonell aktør, business-eier og nettside-eier så må man forholde seg til dette, og passe på at kundene som potensielt søker får det de ser etter raskt. Dette gjelder nettsiden din også. Pass på at du tilfredsstiller kundenes behov om at ting fungerer raskt og smidig på nettsiden.
- UX design/User experience. Dette er et nytt fagfelt innen webdesign som også går litt under SEO og søkemotoroptimalisering. Hvordan skal man gi brukeren den beste opplevelsen når de kommer inn på din nettside? Designet på nettsiden må være tilrettelagt slik at brukeropplevelsen er best mulig, og at kundene finner det de trenger på en ryddig og logisk måte. Hastigheten på nettsiden er det første som må være på plass. Rask side = god User experience!
- Treg nettside vil føre til dårlig konvertering! En konvertering er betegnelsen fra klikk til utført ønsket handling på nettsiden, som f.eks kjøp i nettbutikk. Har du treg nettside så er sansynligheten høy for at brukeren mister tålmodigheten og bare klikker seg ut av nettsiden og kanskje finner tjenesten/produktet hos en konkurrent. Har du god hastighet så vil brukeren kunne smidig gå igjennom hele kundereisen på nettsiden og utføre den handlingen du ønsker!
- Hastigheten påvirker rangeringen din i Google treff. Sist men ikke minst så vil hastigheten på nettsiden din direkte påvirke din rangering i organiske søk, og Google ads dersom man kjører annonsering. En nettside sin hastighet gir ranking poeng til din nettside, som er med på å fortelle Google om din nettside er raskere eller tregere enn andre konkurrenter av deg. Pass på å holde hasitgheten god for å beholde/øke rangeringen.
- Behold et godt renomme. Effekten over tid vil være at kunder opplever nettsiden din som en god, rask side. Disse kundene vil igjen anbefale deg videre. Dersom nettsiden er treg så vil dette påvirke deres renomme.
Det finnes ulike verktøy man kan bruke for å sjekke hvilken score nettsiden din får, og også noen indikasjoner på hva som er årsaken til at nettsiden laster tregt. Et eksempel på et slikt verktøy er utviklet av Google: https://pagespeed.web.dev/
Her ser dere et eksempel på test utført på en av våre kunder, RIO – En landsdekkende brukerorganisasjon på rusfeltet, sin nettside:
Speedtest for desktop versjon av www.rio.no:
Speedtest for mobilversjon av nettside:
Vi kan utfra dene testen se av nettsiden www.rio.no scorer veldig godt på desktop versjon, og relativt godt på mobilversjon. Målet er å ha en score over 80, og alt over 90 er veldig bra! Vi jobber kontinuerlig med SEO (søkemotoroptimalisering) for denne kunden, og målet her vil være å jobbe strategisk med ulike faktorer for å forbedre mobilversjonen av nettsiden slik at den blir enda raskere.
Hvordan kan man optimalisere hastigheten på nettsiden?
Dette er et uhyre komplisert område, og det er veldig vanskelig å svare på alle de tekniske sidene ved temaet i en blogg, men vi vil gjerne liste opp noen punkter slik at dere har et innblikk i hvilke ting vi jobber med når vi optimaliserer en nettside:
- Bruke ekspertverktøy for å analysere
- Ha god serverløsning / webhotell med raske disker
- Oppdatere siden med riktig versjoner
- Optimalisere bilder, slik at de ikke bruker for lang tid på å laste inn
- Optimalisere plugins (WordPress)
- Slette ubrukte plugins og elementer
- Optimalisere cache minne på nettsiden
- Velge et tema som gjør jobben uten å ha for mye unødvendig tung kildekode
- Optimalisere videoer og animasjoner. Tenk over om det i det hele tatt er nødvendig
- Minimer bruken av Javascript og CSS filer
- Bruk webside caching
- Komprimer store filer med f.eks Gzip komprimering
- Reduser redirects og 404 error sider
- Reduser bruk av web fonts
- ++
Våre SEO spesialister og webutviklere er veldig flinke mennesker som jobber med alle disse tingene. SEO/UX design er ikke et område som er “quick fix”. Det tar tid og må være en del av den strategiske digitale tilstedeværelsen av et foretak idag. Det skjer stadig vekk endringer og man må hele tiden passe på at nettsiden er oppdatert og tilrettelagt dagens situasjon, men vi anbefaler at dette er noe man bør ta tak i. Nettsiden din kan være bra idag men miste ranking og hastighet fordi Google oppdaterer noe på sine sider.
Vi håper at dere ble litt klokere og forstår litt mer viktigheten av å jobbe med hastigheten på deres nettside.
________
Vi er et digitalbyrå som jobber med det meste innen digital marketing: Nettsider, Google ads, SEO (Søkemotoroptimalisering), SoME (Sosiale medier), Strategi og rådgivning og Apputvikling.